Zajęcia 8 ''Nauka''

Na zajęciach dnia 27 marca przeprowadzaliśmy doświadczenia, dzięki którym zbadaliśmy wpływ niekorzystnych czynników na organizmy żywe.

DOŚWIADCZENIE I:
ODDZIAŁYWANIE DETERGENTÓW NA ROŚLINY WODNE

Potrzebne materiały:
-4 pędy moczarki kanadyjskiej,
-4 zlewki,
-pipeta,
-cylinder miarowy,
-woda,
-płyn do mycia naczyń,

Przebieg:
Do każdej zlewki wlaliśmy po około 200 cm3 wody z kranu, a następnie do zlewki II, II, IV dodaliśmy kolejno po 25, 50, 100 kropel płynu do mycia naczyń. Zlewkę I pozostawiliśmy jako próbę kontrolną. Do każdej ze zlewek włożyliśmy moczarkę, a potem umieściliśmy je na parapecie w nasłonecznionym miejscu.

Hipoteza badawcza:
Detergenty niszczą rośliny wodne.

Wnioski i obserwacje zamieścimy z około 6 dni.

DOŚWIADCZENIE II: DZIAŁANIE DWUTLENKU SIARKI NA KWIATY

Potrzebne materiały:
-niebieskie kwiaty np. fiołka,
-1 kolbę kulistą płaskodenną,
-korek przewiercony,
-łyżka metalowa do spalań,
-palnik,
-zapałki,
-1 gram sproszkowanej siarki,
-papierki wskaźnikowe,
-woda,

Przebieg doświadczenia:
W kolbie umieściliśmy płatki kwiatów oraz wilgotny papierek wskaźnikowy, a następnie zapaliliśmy siarkę na metalowej łyżce do spalań, która była osadzona w korku. korek zawiesiliśmy na szyjce kolby. Obserwowaliśmy około 15 minut.

Hipoteza badawcza:
Dwutlenek siarki ma negatywny wpływ na kwiaty.

Obserwacje:
Po pewnym czasie płatki zmieniły swoje zabarwienie z fioletowej na białą. Wilgotny papierek wskaźnikowy zabarwił się na czerwono.

Wnioski:
W Wyniku spalania siarka łączy się z tlenem i powstaje dwutlenek siarki. A on powoduje odbarwienie płatków kwiatów. Natomiast para wodna, która znajduje się w kolbie łączy się z tlenkiem siarki (IV) i powstaje kwas siarkowy (IV), który zabarwia papierek wskaźnikowy na czerwono. Nasilona emisja dwutlenku siarki powoduje niszczenie kwitnących roślin.

DOŚWIADCZENIE III: ODDZIAŁYWANIE TLENKÓW AZOTU NA KIEŁKOWANIE

Potrzebne materiały:
-plastelina jako środek uszczelniający,
-wata,
-nasiona rzeżuchy,
-2 szalki Petriego,
-2 pipety,
-1% kwas azotowy (V)

Przebieg doświadczenia:
Szalki Pertiego wyściełamy watą i siejemy na nią rzeżuchę. do jednej z nich nalewamy około 30 cm3 kwasu azotowego (V), a do drugiej tyle samo wody. Szalki należy przykryć i uszczelnić plasteliną.

Hipoteza badawcza:
Tlenki azotu uniemożliwiają kiełkowanie roślin.

Wnioski i spostrzeżenia zamieścimy już wkrótce.

DOŚWIADCZENIE IV: BADANIE WPŁYWU ŚCIEKÓW NA ŻYCIE ROZWIELITEK.

Potrzebne materiały:
-rozwielitki,
-zlewki lub słoiki,
-roztworu: chlorku sodu, azotanu (V) ołowiu (III) i kwasu azotowego (V), mydło, szampon do włosów,

Przebieg doświadczenia:
Do 3 zlewek zawierających hodowlę rozwielitek dodajemy dolejno:
I zlewka- rozcieńczony roztwór mydła,
II zlewka- kilka kropel azotanu (V) ołowiu (III), kwasu azotowego (V i szampon do włosów,
III zlewka- roztwór soli kuchennej,
IV zlewka- pozostawiamy bez zmian.

Hipoteza badawcza:
Ścieki mają zły wpływa na życie rozwielitek, uniemożliwiają je.

Obserwacje i wnioski już wkrótce (po świętach Wielkanocnych)!

Podczas kolejnych doświadczeń obserwowaliśmy pod mikroskopem mikroorganizmy hodowlane w próbkach z pobliskiego stawu.